Szoftvereinkkel nyugodt maradhat, még akkor is, amikor egy szoftverauditor kopogtat vállalata ajtaján. Olvassa el válaszaink a témával kapcsolatos 3 leggyakoribb kérdésre, és tudja meg, mire számíthat.
Milyen feltételek mellett végezhető szoftveraudit a vállalatomban?
Alapvetően két helyzet okozhat szoftverlicenc-auditot a vállalatában:
- Önnek szerződése van egy szoftvergyártóval (például a Microsofttal), amely lehetővé teszi számukra (vagy más törvényesen felhatalmazott szervezetek számára) a szoftveraudit elvégzését vállalatában.
- Cégét joggal gyanúsítják szoftverkalózkodással, és a bíróság elrendelte a szoftverauditot, amelyet a rendőrség hajt végre egy hiteles auditorral együtt.
Minden más esetben a szoftvergyártó az Ön jóváhagyása nélkül nem végezhet szoftverauditot. Ez vonatkozik a másodlagos szoftverlicencekre is – még akkor is, ha az első licenctulajdonos és a szoftvergyártó között létrejött eredeti szerződés tartalmazta a szoftveraudit engedélyezésének kötelezettségét, az EU jogszabályai biztosítják, hogy ezt a kötelezettséget a jogok másik licenctulajdonosra történő átruházásával megszüntessék.
Ha audit zajlik a vállalkozásomban, hogyan tudom igazolni szoftverünk jogszerűségét?
A dokumentumok bemutatásával, amelyeket a vásárlás után kapott, igazolnia kell a szoftverlicencek jogszerű megszerzését. Ha licenceit cégünktől vásárolta, akkor ezek a dokumentumok a számla és az eladó nyilatkozata, amelyeket ügyfeleinknek nyújtunk. Az eladó nyilatkozata kimondja, hogy a szoftvert átruházták új tulajdonosra, és garantáljuk az átadás jogszerűségét.
Mi van akkor, ha az auditornak további kérdései vannak (például a szoftver előző tulajdonosával kapcsolatban)?
Az auditorokat arra készítik, hogy ismerjék a legfrissebb EU jogokat, így nem is kellene ilyen kérdéseket feltenniük. A több száz ügyfeleink vállalatában végzett auditból Európa-szerte csupán néhány esetben igényelt az auditor további dokumentumokat.
Ha ezt a meglehetősen ritka helyzetet tapasztalná meg, ne habozzon kapcsolatba lépni velünk, és megválaszoljuk az illetékes hatóság esetleges kérdéseit. Az első tulajdonos személyes adatai védelmének érdekében normális esetben nem osztjuk meg az illető személyes adatait tartalmazó iratokat (mivel ezek a dokumentumok közjegyzői őrizetben vagy hasonlóban vannak tárolva), viszont az auditornak minden dokumentumot meg tudunk mutatni, amire szüksége van.